Jumaat, 17 Disember 2010

disebalik nama

salam semua..selamat pagi..selamat hari jumaat yang mulia.semoga hidup kita semua dilimpahi rahmat dari Allah s.w.t.ok,harini mahu berbicara tentang nama.

ape ade pada nama??hanya sekadar syarat untuk melengkapkan norma hidup manusia??ye lah,kalau tade nama macam mane nak panggil ye tak??nak buat ic tak boleyh,nak buat semua keje pun tak boleyh.sedangkan kucing dan ayam ada nama apetah lagi manusia.

tapi,sepatutnya kita perlu berhati-hati dalam memberi nama,terutamanya buat ibu bapa semua.Penting untuk anda betul-betul memilih nama buat anak-anak anda,seharusnya ibu bapa perlu menyelidik apa maksud di sebalik nama untuk anak-anak mereka,kan sekarang dah banyak buku nama-nama mulia islam tu,so jangan hentam kromo saje ok!!

jom kita tengok antara nama-nama yang cantik untuk anak-anak dan nama-nama yang sangat tidak patut diberikan kepada anak-anak

antara nama-nama yang cantik:

nabil:yang kacak,cerdik,yang mulia

nafiz: yang melaksanakan

nuruddin: cahaya agama

nur liyana : cahaya kelembutan

nazurah : pemimpin agung yang disanjungi

naseerah/nasirah : yang menolong

antara nama-nama yang harus dihindari:

waqihah: yang kurang sopan dan malu

Syarrul Bariyyah : sejahat-jahat manusia

afinah: yang bodoh

zalilah : yang hina

zaniyah: penzina @ pelacur

so,kepada semua,nama itu suatu doa,pilih nama dengan teliti kerana nama itu amat penting buat kita semua.jom cari maksud nama anda di koleksi nama mulia bayi islam.jangan lupa kongsi maksud nama anda di sini.

anak sedaraku yang kushyuk..layankan ajer yer gambar ni~~

bebel untuk berkongsi bukan sekadar untuk diri sendiriSmile


JOMLIKE!

16 ♥♥suratcinta♥♥:

zaL_cdpx berkata...

kalau nama zaliffah? haha

mAsHiMaRo berkata...

@zaL_cdpx
huhuhu..ape kata g check kt website tu:)

Cik_Shiqah berkata...

kdg2 nama nmpk cntik tpi mksud tak elok. jdi hti2 memilih nama. hehe :)

mAsHiMaRo berkata...

@Cik_Shiqah
betul tu,sekarang nama cantik2,tapi kadang2 maksud tak ada,dan kadang2 mksud tak elok:)

niesh™ berkata...

nama saya tidak tersenarai pun dalam list tu.huhuu.susah jugak nama unik T.T

LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN berkata...

kalo lokman hakim?? hahaha,,apekah maksudnya??

baincardin berkata...

"Part 3" pulak datang menyerang. layan jelaa....^_^

mAsHiMaRo berkata...

@niesh™
huuuuu...tulah nma unik sgt,kn dah susah:)

mAsHiMaRo berkata...

@LoKMaNHaKiMKaMaRuDiN
kalau lokman hakim,maksudnya yang bijaksana:)

mAsHiMaRo berkata...

@baincardin
layannnnn!!!:)

Shag berkata...

Nak pilih nama bukan sahaja nak bunyi sedap. Makna pun kena sedap kan! Kiki ;D

Entri Baru :
TDBC - Day Three ;)

mAsHiMaRo berkata...

@Shag
yup!!betul tu:)
biar cantik pada nama dan maknanya:)

WerT berkata...

comel btol bdak kecik tueh..

aNnE berkata...

nama sy nur hanis..sje je nk tyg name..haha;p

mAsHiMaRo berkata...

@WerT
haruslah anak sedara sama comel dengan mak sedara die~~~

mAsHiMaRo berkata...

@aNnE
ok,dibenarkan untuk tayang nama anda!!!:)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...