Isnin, 14 Jun 2010

rejab datang lagi~~~

salam semua...
selamat hari isnin..
semoga minggu baru ni dimulakan dengan ceria okeyh???

"muharram safar rabiulawal rabiulakhir jamadilawal jamadilakhir REJAB syaaban ramadhan syawal zulkaedah zulhijjah."(okey..sila nyanyi yer)

nampak tak ape yang dihighlight???
yup..it's rejab..
bulan ke 7 dalam bulan ISLAM..
sekejap je kan masa berlalu..
sedar tak sedar,dah nak masuk ramadhan tak lama lagi~~
yang ade hutang puasa,dah bayar belum??
kalau belum,cepat2la langsaikan yer..

okeyh..
hari ni..mm nak share ape yang mm dapat kat ILUVISLAM
tentang bulan rejab..
definisi rejab adalah kemuliaan atau kebesaran,
dan masyarakat jahiliah pada zaman rasulullah telah mengharamkan sebarang peperangan dalam bulan ini kerana mereka menghormati bulan ini.

antara peristiwa penting yang berlaku pada bulan rejab adalah:
1.berlakunya penghijrahan pertama iaitu penghijrahan ke HABSYAH(Ethiopia)
-hijrah ini terjadi bertujuan untuk menyelamatkan iman dan keselamtan diri disamping mencari tapak baru untuk meluaskan lagi AGAMA ISLAM.

2.berlakunya ISRA' DAN MIKRAJ.
-iaitu peristiwa dimana RASULULLAH s.a.w diangkat kelangit oleh ALLAH s.w.t untuk mengambil kewajipan solat 5 waktu yang kita kerjakan sekarang.

3.berlakunya PERANG TABUK
-Tabuk merupakan nama tempat dimana tercetusnya peperangan ini.tetapi tentera ROM telah pun menarik diri sebelum perang tercetus kerana, gerun dengan kekuatan askar ISLAM yang terdiri daripada 30,000 orang.

4.pembebasan BAITUL MAQDIS
-selepas penaklukan 60 tahun oleh pihak KRISTIAN,Salehudin al ayubi berjaya melepaskan baitul maqdis dari taklukan mereka.

5.lahirnya IMAM SYAFIE RH.

dan dari segi amalan...
yang mm tahu..
puasa pada 1 rejab amat besar ganjarannya...

okeyh..
itu jer yang mm nak kongsi..
mm harap sangat..REJAB ini lebih baik dari Rejab yang lepas bagi diri mm..


selamat menyambut 1 rejab buat semua...

JOMLIKE!

8 ♥♥suratcinta♥♥:

naz berkata...

semoga dapat beramal :)

mAsHiMaRo berkata...

@naz
insyaallah naz:)
thanx:)

q-nizam berkata...

thanks sbb ingat mengingati tentang bulan rejab..thnaks

mAsHiMaRo berkata...

@q-nizam

welcome nizam...
kita tahu..kita share~~~

s h e e berkata...

ahlan wasahlan rejab...bulan rejab da tbe...jum puasa sunat wamai2...

buyat(bebola tomato) berkata...

huuuuu baru tau bulan rejab da tibe...
asyik gagal je nk wt puasa straight 3 bulan

mAsHiMaRo berkata...

@s h e e
jom2..puasa sunat jom~~settle dah sehari~~

mAsHiMaRo berkata...

@buyat(bebola tomato)

kalau tak straight..dpt sehari pun ok!!

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...