Jumaat, 3 Disember 2010

[cerpen] ♥ kawan ♥

salam semua..salam jumaat,belog orang lain hari jumaat ade tazkirah@pesanan untuk memperbaiki diri,tapi blog mm ade cerpen jer,sapa rasa entry ni tak berguna sila tekan butang pangkah kat atas ni yer.ini cerpen cubaan kedua mm.selamat mengahayati.
*****************************************************************
Dalam sebuah sekolah Sekolah Kebangsaan Raja Muda(nama hanya rekaan semata),terdapat 6 orang rakan baik,Azida,Maria,Safia,Zaqwan,Hairil dan Khusyairi.Mereka berenam sangat rapat,sehinggakan ada antara guru di sekolah tersebut akan bertanya
”eh,mana sorang lagi??” andai salah seorang dari mereka tak ade bersama.dipendekkan cerita mereka sangat rapat.
masa berganjak,mereka semakin dewasa,tetapi persahabatan antara mereka masih akrab seperti dulu.walaupun antara mereka ada penghalang iaitu tempat mereka berada,tapi mereka tetap seperti dulu.dan setelah hampir 10 tahun masing-masing membawa haluan sendiri,mereka berjanji untuk berjumpa.melepaskan rindu yang terpendam di dalam dada.Kalau selama 10 tahun hanya surat,emel,mms,sms dan ym menjadi penghubung,akhirnya sekarang mereka dapat berjumpa di alam nyata.
***********************************************************************
setelah berjumpa,entah kenapa terdetik di hati 3 insan ,rasa kasih dan sayang yang lebih dari sebelum ini.Pertemuan pertama setelah 10 tahun membawa kepada bercambahnya rasa cinta dalam diri Safia,Hairil dan Khusyairi.Tetapi,Khusyairi cuba menidakkan perasaan itu,dia menerima cadangan ibunya untuk dijodohkan dengan pilihan hati keluarga.
dan persahabatan mereka terjalin seperti biasa,Safia dan Hairil cuba menutup perasaan masing-masing.Tapi mungkin,hati boleh nampak gelora hati insan lain.suatu hari,Hairil datang mendekati Safia,dan menyatakan rasa hatinya,tetapi tiada balasan dari Safia.but then,after 2 months,Safia bersetuju untuk menerima Hairil as her boyfriends.and so persahabatan mereka still macam biasa.the 6 of them still kamceng lagi.
********************************************************************
setelah 1tahun bersama,Hairil secara tiba-tiba berubah hati,dia memutuskan hubungan dengan Safia.Mereka ber6 sudah tidak seperti dulu lagi,if berjumpa mesti ada yang tak cukup,if Safia ada,Hairil tiada dan sebaliknya.Safia mengimbas kembali apa yang khusyairi katakan kepadanya melalui emel  sebelum dia berhubungan dengan Hairil.
salam safia,maaf andai emel ini mengganggu.Aku sebagai kawan,nak nasihat kau,fikirlah sedalamnya sebelum setuju untuk berhubungan dengan Hairil.Percayalah,seorang kawan itu lebih baik dari seorang kekasih.Kekasih akan tinggalkan kita tapi kawan tak akan tinggalkan kita.Aku menulis bukan kerana cemburu atau dengki,tapi hanya untuk membantu kawan-kawanku.Aku sayang persahabatan ini.dari kita masih berhingus hingga sekarang,aku pun dah berkahwin.Ya aku akui,aku pernah mempunyai rasa untuk kau,tapi aku lebih sayangkan persahabatan ini.Kerana bagi aku tak mustahil persahabatan ini akan putus bila perhubungan cinta putus.ingatlah kita KAWAN
Kehadirannya menceriakan Antaranya tiada curiga Walau jauh tapi dekat di hati Ambil berat Namanya sentiasa di hati

dan kini,semua telah terjadi putus sudah persahabatan yang terjalin.Bagi Safia,dia telah mengambil jalan yang salah,tapi pengajaran untuknya,persahabatan itu jauh lebih indah dari percintaan.

“persahabatan jauh lebih indah dari percintaan,cinta umpama bermain layang-layang,andai putus berakhirlah ikatan,sahabat bagaikan pantai&laut,walaupun sering berhempas tetap kekal berdampingan."

JOMLIKE!

0 ♥♥suratcinta♥♥:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...