Selasa, 25 Mei 2010

[tips] kesalahan ketika berdiet

ramai orang nak diet..
ramai orang cuba diet,
tapi sikit orang berjaya diet,
sikit orang pandai berdiet...

salam semua...
itu intro jer..
emm sedar tak sedar,itulah sebenarnya yang terjadi hari ni..
ye la..kalau ikut telinga ni dengar baca dan lihat..
rasanya RAMAI orang yang nak diet...

contoh ayat common..
"alamak,aku dah gemuk..nak diet la"
"aku tak makan nasi malam la,aku diet"

persoalannya..
betul ke anda diet??
cara diet tu betul ke??
apa yang anda makan untuk diet??

so arini..
mm nak kongsi sikit ngan semua kawan-kawan yang membaca..
tentang KESALAHAN KETIKA BERDIET...
yang selalu terjadi..
jom kite terjah!!!


1. kurangkan jumlah makan..
yang sebenarnya: anda perlu kurangkan kuantiti makanan sewaktu makan dan bukannya mengurangkan jumlah makan~~

2.batasi pengambilan kelompok makanan tertentu
yang sebenarnya: anda perlu juga mengambil semua jenis kelompok makanan walaupun sedikit.

3.pengambilan kalori terlalu rendah
yang sebenarnya: wanita perlukan 2000 kalori/hari dan lelaki perlukan 2500 kalori/hari.jika kurang dari 1000 kalori / hari berisiko mendapat penyakit anemia.

4. tidak berolahraga
yang sebenarnya: olahraga itu penting bagi membantu meningkatkan kadar metabolisme tubuh dan seterusnya membantu membakar lemak dan kalori

5.ambil salad
yang sebenarnya: salad memang baik tapi pastikan tidak bermayonis kerana mayonis itu sendiri mengandungi lemak yang tinggi

6. tidak minum susu
yang sebenarnya: perlu minum susu sebab susu melengkapakan nutrisi tubuh

7. berat badan turun mendadak
yang sebenarnya: berat badan perlu turun tidak melebihi 1kg@2kg dalam seminggu, kerana jika lebih ia akan menimbulkan komplikasi kesihatan.

so..SELAMAT MENCUBA pada yang sedang berdiet!!!


JOMLIKE!

8 ♥♥suratcinta♥♥:

hanaKir@ berkata...

hehehe.eekot pade individu..ade yg berkesan wat diet mcm 2..

shaa bonitaa berkata...

saye pon tgh berdiet ni..ceceee...tenks 4 da tips =)

mAsHiMaRo berkata...

hanakir@---> yup..mmg bergantung pada individu..tapi still kena amik kira jugak kan~~

mAsHiMaRo berkata...

shaa~---> heheh...welkam dear~~smoga berjaya!!!

ASaDa RyutaRo berkata...

wahh.. ada cara berdiet yang betul la kat sini.. best! best!

tapi sekarang ni takmo diet dah. nak menggemokkan badan lak.. hehe :P

din3187.com berkata...

nice info...tq yer.. (^_^)

mAsHiMaRo berkata...

asada---> hehehe..sama2 ..mm pun dalam usaha menggemukkan badan~~

mAsHiMaRo berkata...

din3187-->
welcome...sharing is caring~~

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...