Selasa, 9 Februari 2010

bila anak mengungkit tentang ibunya....

salam...emmm...sedih kan ayat tu....ape la nak jadi..
anak boleh ungkit tentang ibunye..
tak sedar ke kamu yang ibu kamu dah besarkan kamu dengan penuh kasih sayang...
sedar tak keberkatan itu terletak pada ibumu..
sedar tak kamu sesungguhnya murka hidupmu kalau ibu mendoakan yang buruk terhadap mu..
tahukah kamu yang kita tak boleh mengucapkan ah sekali pun terhadap ibu...

maaf...entri teremo pulak..
sape2 yang dengar HOT FM petang tadi will know kenapa tetibe entri ni di postkan kat blog nih...
sesungguhnya sangat la BENGANG mendengarnye....

oklah..tamo bebel panjang2..juz nak kongsi dis one article..
marilah baca dan renung2kan...

luahan hati seorang ibu tunggal selama 29 tahun yang mempunyai 10 orang anak, lima lelaki dan lima perempuan.
Suami yang dikasihi telah meninggal dunia akibat kemalangan jalan raya pada tahun 1979. Seorang anak lelakinya terpaksa bekerja kontrak, seorang anak perempuan bekerja guru dan tujuh lagi masih bersekolah. Pencen yang diperolehi daripada arwah suaminya sebanyak RM500 memang tidak cukup untuk menampung perbelanjaan persekolahan anak-anaknya.
Bagi meneruskan hidupnya bersama 10 orang anak beliau terpaksa menoreh getah yang berada di sebelah rumah. Ini kerana tiga daripada tujuh orang anaknya yang bersekolah tinggal di asrama luar daripada daerah tempat tinggalnya. Sudah tentu perbelanjaan lebih daripada yang sepatutnya.
Kegigihan ibu itu bekerja tidak mengenal erti panas, penat, pening yang penting baginya; anak-anak tujuh orang itu perlu diberi pelajaran dan makan yang cukup. Setiap bulan beliau akan bercuti menoreh untuk mengambil wang pencen di pejabat pos (ketika itu).
Masa inilah ibu muda (ketika itu umur beliau 45 tahun) belanja besar beli ayam, daging untuk menjamu anak-anaknya. Segala kesusahan membesarkan anak-anak, ibu muda itu tanggung sendirian. Walaupun dua orang anaknya sudah bekerja tetapi gaji kontrak dan guru (ketika itu) berapa sangat. Lepas duit baju dan makan mereka bolehla.
Keperitan dan kesusahan ibu tunggal itu terbalas apabila sembilan orang anak-anaknya berjaya menamatkan persekolahan masing-masing. Walaupun ada sebahagiannya tidak dapat meneruskan pengajian ke institusi pengajian tinggi (IPT), namum mereka mendapat pekerjaan dengan jabatan kerajaan dan swasta. Inilah yang dapat membanggakan ibu tunggal tersebut.
Lebih menggembirakan apabila ibu tunggal itu dapat mengerjakan haji pada tahun 1985. Kegembiraan terserlah dan beliau bangga dengan kejayaan anak-anaknya. Namun, `langit tidak selalu cerah'. Kegembiraan dan kebahagiaan yang dikecapi bersama 10 orang anak-anak itu tidak bertahan.
Sepuluh orang anak-anaknya telah mendirikan rumahtangga dan mempunyai anak-anak. Ibu tunggal itu kini tinggal bersendirian di rumah usang peninggalan arwah suaminya ditemani anak sulung perempuan yang kurang pendengaran dan tidak berkahwin.
Apa yang menyedihkan empat orang anak lelakinya yang menjadi kebanggaan suatu ketika dahulu; telah lupa akan tanggungjawab untuk menjaga dan menghormati ibu tunggal itu. Empat orang anak-anak lelakinya lebih mengutamakan isteri dan mentua masing-masing.
Lebih memeranjatkan apabila anak sulung lelakinya seolah-olah menanti `saat terhentinya' nadi ibu tunggal mulia ini. Penulis terkejut apabila mendengar luahan anak sulungnya; `Bila mak aku mati aku yang akan mewarisi kebun ini'.
Penulis dapat menyelami kekecewaan hati ibu tua itu sekiranya ucapan kasar dan biadap anak sulung lelaki itu didengari ibu tersebut. Anak menantu perempuan yang lain pula sanggup menuduh, menghina ibu tua itu dan mahu pembahagian tanah diserahkan kepada suaminya (anak ibu tunggal ini).
Nasib ibu tunggal itu ibarat `Sudah jatuh ditimpa tangga'. Empat anak lelaki tidak kisah ibunya manakala isteri mereka pula menjadi `batu api' supaya seluruh ahli keluarga itu kucar kacir.
Hanya anak bongsu lelaki yang tinggal di sebelah rumah menjadi harapan ketika beliau mahu ke hospital, bank dan sebagainya.
Ibu tunggal itu telah dua kali menjalani pembedahan kanser tekak. Sekali kakinya terpaksa disimen kerana jatuh dan kini beliau terlalu lemah tidak boleh berjalan seperti biasa. Beliau memerlukan tongkat untuk berjalan. Nafsu makan terhenti. Hanya bubur, susu dan roti menjadi alas perut sementara nafas dikandung badan.
Empat orang anak lelaki beliau apabila mengetahui ibunya sakit hanya tahu mengarah adik bongsunya; `Hantar emak pergi hospital, mak makan ubat ini...mak tak boleh makan lebih protin, lebih karbohidrat dan sebagainya...hanya itulah yang mereka tahu'.
Mereka tidak pernah cuba menyelami hati ibu tua ini. Mereka jarang membelai ibu tua ini. Yang mereka belai hanya isteri-isteri mereka. Kejam!
Kini ibu tunggal yang dahulunya gagah dan tidak pernah kenal erti penat dan panas, hanya mampu tersenyum `tawar', apabila mendengar gelak ketawa cucu-cucu daripada (anak perempuannya) yang datang dua hari sekali. Manakala tiga orang cucu daripada anak lelaki bongsunya sentiasa berada di rumahnya setiap hari.
Inilah penawar yang boleh melupakan seketika kekecewaan, kesedihan, kesayuan, kehampaan serta penderitaan yang ditanggung oleh ibu tua ini.
Pengorbanan selama 75 tahun melahirkan, mendidik, membesarkan anak-anak tidak pernah diharapkan balasan. Namun, sebagai anak-anak tidak pernah terlintaskah di hati mereka bahawa `Ibu merupakan permata bagi setiap insan'.
Jika ibu tidak wujud di dunia ini apakah kita semua boleh berada di tempat masing-masing sekarang ini. Bagi penulis, tidak seorang ibu yang mahu dibalas dengan longgokan emas, berlian, intan, kebun, rumah besar dan duit yang menggunung.
Seorang ibu hanya mahu perhatian, kasih sayang dan belaian daripada anak-anak. Apa ertinya anak jika tidak pernah mengenang jasa? Apa ertinya kekayaan jika kekayaan itu tidak dapat memberikan sedikit kasih sayang kepada ibu tua yang tinggal sepi di pondok usang.
Kalian! Hidup kita ibarat roda. Adakala kita berada di atas dan tiba masanya kita berada di bawah. Pengorbanan seorang ibu tidak ada tolok bandingnya.
Apakah erti pengorbanan seorang anak kepada keluarganya jika tidak mendapat reda daripada Allah SWT. Dan bukankah reda Allah itu datang daripada reda ayah dan ibu.
Fikirkanlah....


JOMLIKE!

7 ♥♥suratcinta♥♥:

meera^da cute..*_* berkata...

trukan..hishh...dr nk lepas geram trus jd tmpt org lepas geram

*sUnNyMiSo* berkata...

moga dijauhkn diri kite sume dari mnjadi anak derhaka spt ni.Amin.

ziha berkata...

sedih bace..
mmg kejam anak2 buat ibu macam tuh

HaiDa HiDa berkata...

salam.. btul2 menyentuh perasaan, airmata pn terus mengalir.. sye sntiasa doakan supaya sye dan jge adik beradik lain x tergolong seperti "bila anak mengungkit tentang ibunya...." sye jge arap x kn ad algi anak2 seperti itu.. pengorbanan ibu dan bapa tak ternilai dan tak terbalas oleh kter.. jdi, jaga lah mereka dengan sebaik mgkin, terutama anak2 lelaki, tanggungjawab anda amat berat.. kasihilah ibu dan bapa selagi mereka ada..

moshimoshi berkata...

meera da cute---> huhuhu....jangan umpat mereka..tapi jadikan ini kesedaran kepada kita

moshimoshi berkata...

sunnymiso-----> amin.insyaallah kite semua dijauhkan dari sifat itu...ingatlah..kalau kita buat begini kat ibu kita,tak pelik jika bakal anak2 kita buat kat kita gak..

moshimoshi berkata...

ziha--->sedih sangat2...

haida ---> w'salam..
yup2..sagt la menyentuh hati dan perasaan...hehehe..itu maknanyer,haida ade sifat keibuan~~
insyaallah kita dijauhkan dari sifat itu...

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...