Isnin, 12 Julai 2010

kisah farhan....

salam semua...
selamat malam isnin...
dah makan ke semua???
mm sudah kekenyangan + kemengantukan selepas makan...

huhu...
tetibe ade hupdate dikala malam kan???
terlebeyh rajen pule..
baju belum iron tanak iron plak...

tape2..
sebenarnyer,tujuan sebenar hati tergerak na hupdate nih..
sebab nak cite pasal farhan~~
sape farhan???boyfren mm??
ouh..bukan2...my teddy punyer nama bukan farhan la....



jeng2...
sape farhan???
ok2..sila jangan marah...
sikit je lagi nak reveal ni..
jap2..ehem2..

WARNING!!!!ENTRY INI BAKAL JADI PANJANG!!!

farhan adalah...
v
v
v
v
v
v
v
v
v

Nama saya Farhan Bin Abdullah. Nama asal saya
sewaktu beragama Kristian ialah Johanis. Saya
dilahirkan dibumi Sabah dalam keluarga
Kristian. Bapa saya seorang ketua Paderi yang
menjaga 15 buah gereja disatu kawasan di
Sabah . Saya dilatih oleh bapa saya untuk menjadi
seorang paderi. Sejak mula PBS bawah Datuk
Joseph Pairin Kitinggan usaha kami mendapat
sokongan penuh kerajaan negeri.

ha...itulah farhan~~~
ape yang menarik pasal die sampai mm nak hupdate...
jom baca bawah ni plak...

Kumpulan saya masuk ke kampong dalam
berbagai program. Selalunya program khidmat
masyarakat. Pihak gereja selalunya
membekalkan wang tunai sekitar RM50,000/==.
Berbagai aturcara dibuat untuk membantu orang
kampong. Kami ziarah rumah kerumah. tanya
masalah mereka dan bantu mereka. berbagai
masalah diluahkan. Ada kami bantu dengan duit
secara spontan. Ada kami hantar keperluan
harian,pakaian dan buku sekolah dsn.

Dengan cara ini kami mendekati mereka.
Hasilnya dengan beberapa kali kunjungan
susulan,kami berjaya mengkristiankan mereka.
Paling berbaloi kami mengkristian remaja
Islam,tambah berbaloi dari kalangan intelek.
Hasilnya kami dapat RM3,000/== setiap seorang
Islam yang dimurtadkan. Bayangkan
pendapatan saya ketika masih dialam
persekolahan.

Sewaktu Tingkatan 3 saya dan beberapa rakan
mengambil m/pelajaran Agama Islam yang
boleh dipilih dengan lukisan(betapa hinanya
m/pelajaran ini setanding dengan lukisan). Saya
mendapat A-3. Sewaktu tingkatan 4 saya
belajar di sekolah asrama penuh. Saya terus
ambil pelajaran Agama Islam.

Tujuan saya untuk tahu mengenai Islam dan
memmudahkan saya menyebarkan agama
kristian. Saya mempunyai beberapa soalan yang
saya kira tidak mampu dihuraikan oleh orang
Islam. Pada suatu hari sewaktu tingkatan Enam
bawah, saya bersemuka dengan Ustaz yang
mengajar saya(saya panggil cikgu). "cikgu saya
ada beberapa soalan, tapi saya rasa tak sesuai
dikelas ini, bolehke saya kerumah cikgu..."

Ustaz itu bersedia. Lalu saya bersama beberapa
rakan kerumah ustaz itu. Saya katakan "cikgu
saya mahu berdialog secara ilmiah, bukan atas
nama Islam,agama cikgu dan bukan atas nama
Kristian,agama saya". saya kemukakan
beberapa persoalan, antaranya;-
Mengapa orang Islam sembah kaabah
Sebenarnya semua agama sama sahaja.
Nasrani, Yahudi, Kristian dan Islam
adalah agama langit. Mengapa diakhir zaman,
Nabi Isa akan turun bersama Iman Mahadi
membebaskan kezaliman dan kekacauan dan
bukannya Nabi Muhammad. Mengapa dalam
sejarah dan hingga kini orang Islam suka
peperangan. Injil sekarang dikatakan
diseleweng.Kalau begitu mana yang asalnya.

Yang menghairankan ustaz ini dapat menjawab
pertanyaan saya dan
kawan-kawan dengan begitu ilmiah. Saya dan
kawan-kawan mati akal.
Kemudian saya dibebani dengan 3 persoalan
yang tidak mampu saya menjawab secara
tepat. Apakah boleh manusia(paderi)
mengampunkan dosa manusia lain. Persoalan
ketuhanan 3 dalam 1 dan 1 dalam 3 konsep
ketuhanan Jesus.

Saya mengatur pertemuan ustaz saya dengan
beberapa orang paderi,
kawan-kawan bapa saya. tetapi mereka enggan.
Lalu saya bawa ustaz itu kerumah saya dan
bertemu bapa saya seorang ketua paderi.
Ternyata bapa saya juga tidak mampu
menjawab persoalan yang dibawa oleh ustaz itu.
Sebaik ustaz itu pulang, bapa saya memarahi
saya kerana bawa 'orang malaya' datang
kerumah.

Sejak itu beberapa kali saya tidur rumah ustaz itu.
Disamping
mengulangkaji saya gemar berdialog dengan
ustaz itu. Saya memerhatikan kehidupan ustaz
tu,saya mengagumi cara hidupnya.

Suatu malam saya bermimpi didatangi 3 orang
berjubah. Seorang berjubah hitam membawa
salib. Seorang berjubah putih membawa bendera
bertulisan jawi. Dan seorang berjubah hijau yang
meminta saya membuat pilihan. Yang berjubah
hitam dan berjubah putih saling menarik saya
mengikuti mereka. Saya meronta-ronta.

Disamping itu saya dapati yang berjubah hitam
semakin tengelam dan yang berjubah putih
semakin tinggi. Sedang saya meronta-ronta,
saya terjaga. Saya mendengar suara azan dan
ustaz tadi berada ditepi saya dan berkata,"
mengapa Johanis....awak mengigau...."


Saya pegang tangan ustaz itu, saya
katakan,"Cikgu Islamkan
saya.........".Ustaz itu minta saya bersabar untuk
dia uruskan dengan
pihak tertentu. Tidak lama selepas itu saya pun di
Islamkan oleh Ustaz
itu.

Selesai penIslaman saya, saya pulang ke rumah.
Sampai di rumah, saya lihat pakaian saya
bertabur diluar rumah. Rupanya bapa saya telah
tahu.
Sebaik melihat saya, bapa bergegas masuk dan
keluar semula dengan
mengacu senapang ke arah saya. Tiba-tiba emak
menerkam dan peluru
senapang meletup keatas. Saya segera
meninggalkan rumah sehelai
sepinggang. Tinggalkan keluarga saya.
Tinggalkan sekolah. Saya
bersembunyi sekejap rumah ustaz sebelum saya
dibawa oleh ustaz pulang ke semenanjung
sebaik habis kontrak mengajar di Sabah .

Saya diserahkan kepada PERKIM di Kuala
Lumpur. Secara kebetulan rakan saya
Nazri,vokalis kumpulan Raihan juga memeluk
Islam, tetapi mengikuti kumpulan Ar-Arqam. 2
lagu dalam album pertama kumpulan Raihan
adalah saduran lagu koir yang kami nyanyikan
dalam gereja sewaktu di Sabah dulu..

6 tahun saya di PERKIM. Saya masuk pula
Maahad Tahfiz. Alhamdulillah saya dapat sijil Al-
Hafiz selepas 3 tahun. Kemudian saya bekerja
dengan Jabatan Agama Islam. Saya banyak
masuk kawasan di Negeri Sembilan, Melaka
dan Pahang. Tak sampai setahun saya letak
jawatan.Saya sedih kerana ramai pendakwah
ini nak berdakwahpun merungut duit over time.
Saya rasa tiada keiklasan. Biarlah saya jadi
pendakwah bebas. Saya ingin membilas dosa
lalu. Saya telah ramai memurtadkan orang..kini
saya mahu berjuang untuk mengIslamkan
seramai mungkin dengan kualiti bukan kuatiti
saja.

Berbalik kisah keluarga saya. Selepas
meninggalkan rumah dan belajar di PERKIM
saya selalu telefon ayah,emak dan adik beradik
saya. Saya katakan jangan bencikan saya. Saya
sayang ayah. Saya sayang emak. saya sayang
adik beradik saya. Ayah dan emak tetap ayah
emak dunia dan akhirat.

Walaupun ayah menyambut dingin suara saya,
saya hantarkan buku-buku yang sesuai
menerangkan tentang Islam. 7 tahun saya telefon.
7 tahun saya hantar surat dan buku-buku. saya
menangis kerana rindukan ayah,emak dan adik
beradik. Akhirnya, sewaktu saya di Maahad
Tahfiz, bagaikan halilintar saya mendapat
berita........ Ayah saya menganut Agama Islam.

Allah saja yang tahu perasaan saya ketika itu.
Saya menangis dan
menangis. Saya ambil wuduk dan sujud syukur.
Air mata saya menjadi
terlalu murah....saya terus menangis...saya
pejamkan mata...saya
bayangkan ayah dihadapan...saya peluk erat
tubuh ayah dan kami menangis bersama........Ya
Allah betapa agungnya kekuasaanMu....

Peristiwa yang saya alami sewaktu memeluk
Islam turut dirasai oleh ayah saya. Dia dihalau
dari rumah yang diberi oleh pihak gereja.

Kini saya pendakwah bebas. Saya sedih melihat
umat Islam hari ini
berpecah. Kita berpecah kerana kita
meninggalkan Quran dan sunnah Rasul. Kita
ambil sebahagian dan kita tinggalkan
sebahagian. Kita ambil contah pelaksanaan
hukum Hudud dan Qisas. Mengapa kita cari jalan
nak menentang pelaksanaanya. Sepatutnya kita
cari jalan supaya dapat dilaksanakan. Inilah
sikap umat Islam. Saya pernah berdialog dengan
beberapa orang pensyarah universiti tentang isu
Hudud & Qisas. Dia boleh sergah saya,"You
apa tahu... Islampun baru setahun jagung....."

Saya sedih dengan sergahan pensyarah itu.
Kalau ini sikap pendakwah saya tak akan
masuk Islam. Tapi saya pilih Islam kerana saya
tahu Apa itu Islam. kerana itu saya ajak
menghayati Islam.

Saya kumpulkan semula kawan-kawan masa
Kristian dulu. Saya berdialog tentang Islam.
Saya kumpulkan derma untuk tujuan dakwah
ini,untuk bergerak perlukan wang. Saya diancam
oleh puak Kristian. saya juga diancam oleh umat
Islam.

Apa tauliah awak,mana kebenaran Jabatan
Agama,mana permit polis, sapa benarkan
pungut derma dll. Saya tak gentar berdialog
dengan puak Kristian,kerana saya ada
pengalaman tapi sukarnya bila Umat Islam
sendiri menyulitkan saya.

Marilah kita awasi dakyah Kristian. Satu usaha
yang agak ketara ialah di IPT. Pendakyah ini
mendekati kaum muslimah,pura-pura nak belajar
Islam....jatuh cinta...lalu dimurtadkan...ada yang
pura-pura masuk
Islam....dan dimurtadkan.

Saya sudah pergi banyak IPT. Saya paling
bimbang di Universiti Putra Malaysia . Itulah satu-
satunya Universiti yang ada gereja. Gereja ini antara yang aktif untuk memurtadkan orang
Islam.

Saya nak nasihatkan kalau ada saudara kita
terminum 'Holy Water'.
Sebenarnya air ini dibuat di Vatican City . Dijampi
oleh paderi termasuk
Pope John Paul yang jemput Perdana Menteri
kita
dulu. Kalau terminum,
cari air kolah dari 3 masjid. Baca Al-Fatihah 1x,
Yasin 1x, 3 qul 1x,
dan selawat. Ambil sebahagian buat minum dan
sebahagian buat mandi.
InsyaAllah mereka akan sedar dan dapat
diselamatkan. insyaAllah.

tolong fowardkan ... demi islam... demi agama
yang
tercinta...insyaallah...
Pak Syeikh- Moga Allah beri taufik wal hidayah
pada umat Islam semua agar saling berganding
bahu membendung ramai melayu Islam menjadi
murtad. kalau di barat Pendakwah Islam disana
berjaya menarik Cat Steven memeluk Islam,
apakah usaha umat Islam di Malaysia.Biar
banyak
Gereja. Kalau mereka tahu akan kebenaran Islam
lambat laun gereja tersebut akan kosong jugak
macam dibarat banyak gereja yang kosong,.Alih2
ramai yang masuk Islam dan gereja tersebut
bertukar menjadi masjid...
amin.
wallahua'alam

ha....habis pun cite farhan..
so mari kite same2 amim iktibar dari cerita ini ok!!!!
kredit to myfren aishah for sharing...
"sharing is loving"



JOMLIKE!

0 ♥♥suratcinta♥♥:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...