Khamis, 24 Jun 2010

selsema dan makanan????

salam semua...
selamat hari khamis..
yang muslim jangan lupa baca yasin malam ni eh!!!
jumpa kat surau keyh???
cecece,,gaya duk satu kampung jer...

ok2..
tanak bebel banyak2 lah harini...
ade yang selsema tak kat sini???
kalau anda selsema..
elok sangat la tu bca post kali ni...

harini mm nak bebel pasal makanan yang boleh bantu kurangkan selsema...
jom check it out!!!

** sup ayam** 
sup yang panas dapat membersihkan dan melapangkan saluran udara yang tersumbat dan memberi tenaga terhadap tubuh♥ 

**air**
minum air dalam jumlah yang banyak ye kawan2..selain minum air putih,air limau,teh herba dan peppermint jugak membantu


**vitamin c**
makan makanan yang mengandungi vitamin c yang tinggi seperti limau,kentang,strawberi,dan tembikai



**bawang putih**
berfungsi menghilangkan rasa tersumbat dan bertindak sebagai antioksida yang dapat menghancurkan radikal bebas


**makanan panas dan pedas**
makanan panas dan pedas memang dapat mengurangkan hidung tersumbat..sebab makan pedas..cnfirmlah..meleleh~~~haha

**halia**
dapat meringankan batuk dan demam dan mengurangkan selsema.untuk rase yang lebih enak,campur dengan teh panas

okeyh!!!
so kawan2 semua..
selamat mencuba yer!!!
sharing is loving:)














JOMLIKE!

14 ♥♥suratcinta♥♥:

iDe berkata...

thanx 4 sharing the info ;)

nabilah_2908 berkata...

yupp..bila selesema..mmg best dpt sup ayam yg panas lagi pedas...nyum2.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
KEROPOK LEKOR

sI tEDI berkata...

info. TQ

Izan Ishak berkata...

hi mashimaro...tq for sharing~

maCy berkata...

aer masak pntg, tp paling malas na mnum.. ske aer sedap..hehe

lilacfla berkata...

hee nik tuka baju baru lagi eh...

bawang putih ngan halia tu kunyah bulat2 eh nik. haha

mau pengsan

mR.sYaH berkata...

bila kena selsema mmg seksa.. terima kasih kongsi ni..:)

mAsHiMaRo berkata...

@iDe

welkam ide:)

mAsHiMaRo berkata...

@nabilah_2908
heheh..tahu tak mengapa..memang masyuk la kan:)

mAsHiMaRo berkata...

@sI tEDI

welcome tedi~~:)
thanx ta selalu komen

mAsHiMaRo berkata...

@Izan Ishak
welcome sis~~leh guna nnti kan~~:)

mAsHiMaRo berkata...

@maCy
heheh..tahu tak mengapa..mm pun malas minum air masak~~~ngee:)

mAsHiMaRo berkata...

@lilacfla
hehe..nad..pembaharuan~~:)
ngee..try la makan halia bulat2..
yang bawang putih tu boleh tahan lagi kot~

mAsHiMaRo berkata...

@mR.sYaH
welkam mr syah:)

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...